Все для вчителя



Обласна інтернет – конференція
«Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія»
                                                                                                                                  ДІТИ ТА КОМПЮТЕРНІ ІГРИ

Баканьова Світлана Валеріївна

Анотація
Проблема комп’ютерної залежності постала гострим каменем у інформаційному суспільстві. Комп’ютерні ігри розвивають у дітей швидкість реакції, дрібну моторику руки, пам’ять, увагу, логічне мислення. А з другого боку, граючи в них, дитина починає жити у казковому світі, забуваючи про реальність. Виникає проблема, з якою важко впоратися, - це комп’ютерна залежність. В той же час потрібно погодитися з думкою, що комп’ютер у повсякденному житті сучасної дитини – це буденна річ, як електричне освітлення, автомобілі, телевізори або стільникові телефони. Тому, купуючи комп’ютер – корисний, незамінний, чудовий, необхідний дитині інструмент, слід пам’ятати про відповідальність за встановлення правильної взаємодії дитини і машини.

Гострим питанням  у будь – яких міркуваннях про користь комп’ютера є комп’ютерні ігри. Що вони несуть? Користь або шкоду? Позитивні якості ігор, як комп’ютерних, так і простих , приблизно однакові.

Комп’ютерні ігри розвивають у дитини:
Комп’ютерні ігри вчать дитину:
* швидкість реакції;
* дрібну моторику рук;
* візуальне сприйняття об’єктів;
* пам’ять і увагу;
* логічне мислення;
* зорово – моторну координацію
* класифікувати й узагальнювати;
* аналітично мислити в нестандартній ситуації;
* досягати своєї мети;
* удосконалювати інтелектуальні навички

         Під час комп’ютерної гри дитина наче потрапляє в чарівну казку, де існує свій світ. Цей світ такий схожий на справжній!!! Коли герої комп’ютерної гри пропонують дитині полагодити стіну будиночка (правильно скласти пазл) або розташувати цифри по порядку, щоб дістатися скарбів, діти відчувають свою значущість. А якщо в кінці завдання говорять: «Молодець, ти впорався на відмінно!», - це викликає захват! Однак є і негативний бік захоплення комп’ютерними іграми. Це комп’ютерна залежність.
Існують як позитивні, так і негативні наслідки використання комп’ютера дитиною.
Негативні
Позитивні
* положення сидячи протягом тривалого часу;
* перевантаження суглобів кистей рук;
* навантаження на зір;
* порушення мовлення;
* імпульсивність;
* відсутність ініціативи;
* несамостійність;
* стереотипність мислення;
* незначна орієнтованість на майбутнє
* самонавчання, можливість вибору поведінки;
* розвиток логічного мислення;
* уміння прогнозувати;
* формування ділової мотивації;
* формування абстрактного мислення;
* акуратність;
* точність;
* організованість;
* раціональність

За останні роки мультимедійні засоби стали невід’ємною частиною навчального процесу в школі.
Особливості використання мультимедійних засобів:
1. Мультимедійні методи дають можливість покращити наочність навчання, зробити доступним для сприйняття такий матеріал, який за звичайних способів пояснення залишається недоступним; дати учням інформацію про досліджуване явище чи об’єкт; створити умови для використання дослідницького методу навчання.
2. Регулярне застосування мультимедійних засобів змінює методику викладання навчального матеріалу вчителем, часову відповідність між поясненням матеріалу й  самостійною роботою учнів.
3. Більшість знань учні здобувають самостійно, використовуючи при цьому різноманітні мультимедійні засоби.
4. Мультимедійні засоби впливають на відбір і композицію матеріалу в підручниках, дозволяють скоротити в деяких із них описовий матеріал.

Під час використання мультимедійних засобів навчання необхідно дотримуватися дидактичних вимог:
1. Ретельний відбір матеріалу.
2. Вибір найбільш доцільних видів показу, їх кількості й послідовності.
3.  Сурове наукове обґрунтоване дозування засобів наочності.
4. Уміле поєднання слова й показу.

ВИСНОВОК
Навчальний результат мультимедійних засобів: збагачення дітей знаннями в їхній образно – понятійній цілісності й емоційному зафарбовуванні.
Розвивальне значення полягає в розширенні ерудиції, активізації всіх психічних процесів школяра, пробудження в нього живої цікавості до предмета пізнання.
Виховний ефект – у значному емоційному впливові пропонованих явищ, що поглиблює сприйняття суті навчального матеріалу.
(Отже , мультимедійні засоби навчання можна використовувати в роботі з дітьми будь – якого віку. Вони передбачають підготовку учнів до сприйняття зображуваного, формуванню в школярів установки на цілеспрямоване сприйняття навчального матеріалу. Оскільки візуальні й аудіальні засоби часто містять значний обсяг.)

Позитивний вплив комп’ютера на розвиток дитини
Коли дитина володіє персональним комп’ютером, то може сміливо самонавчатися. Але , перебуваючи у віртуальному світі, дитина звикає неадекватно сприймати реальний світ, їй легше перебувати із комп’ютерними іграшками, ніж навпаки. Це може призвести до негативних наслідків у розвитку особистості: агресивність, замикання у собі, нестриманість.
Сьогодні відомо безліч захопливих розвивальних програм, які враховують вік, індивідуальні можливості, схильності дитини, сприяють формуванню абстрактного мислення. Такі ігри дають дітям можливість самостійно обирати стратегію, користуватися різною мірою допомоги та встановлювати різні рівні складності. Комп’ютер виробляє у своїх користувачів акуратність, точність, почуття часу, раціональне використання часу, раціональність, організованість. Проте в разі тривалого користування комп’ютером ці позитивні якості можуть перейти в негативні.

Перші ознаки розвитку комп’ютерної залежності в дитини:
1.     Їсть, п’є чай, робить уроки біля комп’ютера.
2.     Провів хоча б одну ніч біля комп’ютера.
3.     Прогуляв школу – сидів за комп’ютером.
4.      Приходить додому й відразу сідає за комп’ютер.
5.     Забув поїсти, почистити зуби (раніше такого не спостерігалося).
6.     Перебуває в поганому, роздратованому настрої, не може нічим зайнятися, якщо комп’ютер зламався.
7.     Конфліктує, загрожує, шантажує у відповідь на заборону сидіти за комп’ютером.
Таким чином кіберпростір стає для дитини реальністю життя. Особливо яскраво це виявляється, коли дитина переживає соціально невдалі контакти і занурюється і ігровий світ, де відчуває себе господарем становища. Саме в цьому примарному світі відчуття або передчуття перемоги підвищує самооцінку і формує поведінку, коли єдиним сенсом життя стає задоволення від ігрових сеансів. Так виробляється «комп’ютерна чи ігрова залежність».
Існує думка, що військові стратегії і «стрілялки» можуть формувати у дитини жорстокість. З одного боку такі ігри допомагають виходу агресії. Але з другого боку формують негативну поведінку по відношенню до дорослих людей та однолітків. Поведінку героїв гри дитина переносить у реальність. Інша особливість таких ігор – це безсмертя героїв. А це відбивається на сприйнятті цінності життя , знімає кордон між життям і смертю.

Висновок:
Проблема комп’ютерної залежності і впливу комп’ютерних ігор є дуже актуальною. Тож, купуючи диск для дитини, самі ознайомтеся із суттю і метою гри.  З дитиною можна домовитися, встановивши правила, яких слід дотримуватися у користуванні комп’ютером. Наприклад:
- я запитую батьків перед використанням комп’ютера;
- я тримаю свій пароль у таємниці від усіх;
- я відкриваю тільки ті повідомлення, які прийшли від знайомих;
- я завжди повідомляю батькам про проблеми;
- я використовую комп’ютер максимум одну годину;
- в Інтернеті я нікому не повідомляю свого імені та адреси;
- я обговорюю з батьками, які вебсайти відвідувати.
З кожним роком все більше українських дітей користуються Інтернетом у повсякденному житті (підключення через ПК, за допомогою мобільного телефону). Інтернет надає багато можливостей у здійсненні відкриттів, спілкуванні, творчості. Проте оскільки Інтернет розвивався безконтрольно, сьогодні він містить безліч безпечної для психіки дитини інформації. Хто може допомогти дітям уникнути небезпеки від користування Інтернетом? Звичайно, батьки!
Порада батькам:
Скільки часу можна проводити дитині за комп’ютером
Умовно безпечний час, який може проводити дитина за комп’ютером (у хвилинах), можна обчислити, помноживши кількість років, що виповнилося дитині, на два. Наприклад, якщо їй 10 років, то для неї умовний небезпечний час становить 20 – 30 хвилин. Після цього обов’язково має бути перерва не менш ніж на 1 годину. Вибір напряму розвитку дитини стоїть за батьками, їм вирішувати: грати їхнім дітям у комп’ютерні ігри чи ні, але живе, довірливе, дружнє спілкування з дітьми ніколи не замінить комп’ютер.
          Пам’ятайте, що використання комп’ютера дитиною будь – якого віку повинно супроводжуватися постійною увагою і контролем батьків. тільки постійний контроль, довірливі стосунки між дитиною і батьками зможуть забезпечити виховання критичного мислення і можливість усвідомлення корисної та негативної інформації.


                                                                                           
ВІРШОВАНІ ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ
1. Очі щільно ми закрили –
    Це один, два, три, чотири.
    Потім ширше розкриваєм,
    Вдалині щось розглядаєм.
    І поки ми розглядали –
    До шести порахували.
    Щоб очі наші відпочили,
    Робим це разів чотири.

2. Очі швидко обертаємо,
    Головою не хитаємо.
    Вліво раз, два, три, чотири.
    Вправо стільки ж повторили.
    По колу очі обертаємо
    І все навколо розглядаємо.
    Раз коло, два, і три, чотири.
    Щільніше очі ми закрили.
    На п’ять і шість їх потримали
    І потім знову закружляли.

3. Раз, два, три! Очі догори!
    На чотири і на п’ять
    Будем міцно їх стулять.
    Знову очі догори
    Ми рахуєм раз, два, три!

4. Очі щоб відпочивали,
    Дивимось ми вліво – вправо.
    Потім блимаєм очима.
    І знову ними вправо – вліво.

Дихальні вправи
1. Учні піднімаються навшпиньки – руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки через боки опускають униз – видих під коментування та демонстрування вчителя:
         * понюхай квітку, здмухни пір’їнку;
         * понюхай гілку, задуй свічку.
2. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути через ніс. Повторити 4 – 5 разів.
3. Стати рівно, руки вниз. 1 – 2 – руки в боки – вдихнути, 3 – 4 – присісти, обійняти руками коліна – видихнути. Повторити 3 – 4 рази.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути через ніс – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3 – 4 рази.

ВПРАВИ ДЛЯ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ВТОМИ ОЧЕЙ ТА РОЗСЛАБЛЕННЯ М’ЯЗІВ НАВКОЛО ОЧЕЙ
1. Витягнути руки вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перевести погляд удалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
2. Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. Ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3 – 4 рази.
4. Упродовж 3 – 5с дивитися обома очима на палець витягнутої вперед правої руки. Прикрити ліве око. Дивитися правим оком 3 – 5с. Повторити 3 – 5 разів, прикриваючи по черзі то ліве, то праве око.
5. Горизонтальні рухи очей: направо – наліво.
6. Рух очними яблуками вертикально вгору – вниз.
7. Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
8. Заплющити очі якомога міцніше і відчути, як напружуються м’язи очей. Затримайтеся так на 3 секунди, потім різко розплющіть очі. Різка зміна змушує очі розслабитися й особливо підходить для закінчення зарядки для очей.
9. «Темне розслаблення». Покласти на заплющені теплі долоні, пальці схрестити на чолі. Розслабитися і постаратися досягти глибокого темного кольору.
10. Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд угору. Аналогічно в протилежному напрямку.
11. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставити палець і подивитися на нього – очі легко «з’єднаються».
12. Часте моргання очима.
13. Робота ока «на відстань». Підійти до вікна, уважно подивитися на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, що росте за вікном, або на подряпини на склі. Потім спрямувати погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети. Кожну вправу слід повторювати не менше ніж 6 разів у кожному напрямку.
14. Руки на пояс, повертати голову вправо, подивитися на лікоть правої рук; повертати голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення.
15. Руки вперед, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), стежити очима за рухом рук, не піднімаючи голови, руки  опустити (видих).

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ОЧЕЙ
1. Швидко кліпати очима протягом 15с.
2. Заплющити очі. Не розплющуючи очей начебто подивитися ліворуч на рахунок «один – чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять – вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3. Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом хвилини



ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ ТА РУХАВКИ НА УРОЦІ

         У наш час ні в кого не викликає сумнівів, що фізична активність є необхідною умовою збереження здоров’я людини. Рух – це основний прояв життєдіяльності, тому організм людини запрограмований на певний об’єкт м’язової активності.
         З роботою опорно – рухового апарату функціонально тісно пов’язана діяльність регулювальних систем організму, тобто нервової та ендокринної, а також систем, що здійснюють пластичне та енергетичне забезпечення (серцево – судинна, дихальна, система травлення). Таким чином, достатня рухова активність є необхідною умовою збереження здорового стану внутрішніх органів і організму в цілому.
         Обсяг м’язової активності протягом останніх десятиліть значно скоротився, а розширення застосування розумової праці за рахунок скорочення обсягу фізичної привело до появи низки неінфекційних захворювань (гіпертонічна хвороба, атеросклероз, судинні захворювання мозку, цукровий діабет). Причому під вплив гіподинамії людина потрапляє зараз у молодому віці – відбувається омолодження цих хвороб.
         У школі на статичне навантаження учнів припадає до 72% від загального навчального часу, що призводить до гіподинамії, порушень механізмів саморегуляції кровообігу, діяльності нервової та серцево – судинної систем. Через навчання за партами, які не відповідають зростові половини школярів, сколіози реєструють у 20% учнів.
         Спеціальними дослідженнями встановлено, що рухова активність учнів 1 та 2 класів знижується на 50% порівняно з дошкільним періодом життя, а старшокласники 75% усього часу неспання не рухаються. Особливо страждають школярі 5 і 6 класів: навчальні навантаження в них дуже великі та потребують значного напруження сил, хоча саму в цьому віці відбуваються складні фізіологічні перебудови в організмі підлітків.
         Якщо в результаті гіподинамії ми втрачаємо здоров’я, тож нічого дивного, що воно повертається до нас, коли ми теж повертаємося до необхідного нам рівня фізичної активності. Значно доцільніше запобігати хворобам, дотримуючись режиму регулярних фізичних навантажень. А для цього потрібна свідома мотивація до фізичної активності.
         Що в цій ситуації може зробити вчитель?
         Вихід є: ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ! Щоб нейтралізувати негативні явища, що розвиваються в учнів під час тривалої розумової праці, доцільно чергувати її з активною фізичною діяльністю. На уроках – це фізкультхвилинки, а на перервах – рухливі ігри. Систематичне проведення фізкультхвилинок на уроках позитивно впливає на учнів: віддаляє втому, відновлює розумову працездатність, знижує статичні навантаження і запобігає порушенню осанки, значно підвищує емоційний тонус учнів, викликає почуття задоволення , радості.

ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ
1. Учні піднімаються навшпиньки – руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки через боки опускають униз – видих під коментування та демонстрування вчителя:
         * понюхай квітку, здмухни пір’їнку;
         * понюхай гілку, задуй свічку.
2. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути через ніс. Повторити 4 – 5 разів.
3. Стати рівно, руки вниз. 1 – 2 – руки в боки – вдихнути, 3 – 4 – присісти, обійняти руками коліна – видихнути. Повторити 3 – 4 рази.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути через ніс – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3 – 4 рази.

ВПРАВИ ДЛЯ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ВТОМИ ОЧЕЙ ТА РОЗСЛАБЛЕННЯ М’ЯЗІВ НАВКОЛО ОЧЕЙ
1. Витягнути руки вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перевести погляд удалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
2. Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. Ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3 – 4 рази.
4. Упродовж 3 – 5с дивитися обома очима на палець витягнутої вперед правої руки. Прикрити ліве око. Дивитися правим оком 3 – 5с. Повторити 3 – 5 разів, прикриваючи по черзі то ліве, то праве око.
5. горизонтальні рухи очей: направо – наліво.
6. Рух очними яблуками вертикально вгору – вниз.
7. Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
8. Заплющити очі якомога міцніше і відчути, як напружуються м’язи очей. Затримайтеся так на 3 секунди, потім різко розплющіть очі. Різка зміна змушує очі розслабитися й особливо підходить для закінчення зарядки для очей.
9. «Темне розслаблення». Покласти на заплющені теплі долоні, пальці схрестити на чолі. Розслабитися і постаратися досягти глибокого темного кольору.
10. Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд угору. Аналогічно в протилежному напрямку.
11. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставити палець і подивитися на нього – очі легко «з’єднаються».
12. Часте моргання очима.
13. Робота ока «на відстань». Підійти до вікна, уважно подивитися на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, що росте за вікном, або на подряпини на склі. Потім спрямувати погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети. Кожну вправу слід повторювати не менше ніж 6 разів у кожному напрямку.
14. Руки на пояс, повертати голову вправо, подивитися на лікоть правої рук; повертати голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення.
15. Руки вперед, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), стежити очима за рухом рук, не піднімаючи голови, руки опустити (видих).

КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ОЧЕЙ
1. Швидко кліпати очима протягом 15с.
2. Заплющити очі. Не розплющуючи очей начебто подивитися ліворуч на рахунок «один – чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять – вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3. Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом 5с.


Психолого – педагогічні особливості використання                мультимедійних засобів навчання
За останні роки мультимедійні засоби стали невід’ємною частиною навчального процесу в школі.
Особливості використання мультимедійних засобів:
1. Мультимедійні методи дають можливість покращити наочність навчання, зробити доступним для сприйняття такий матеріал, який за звичайних способів пояснення залишається недоступним; дати учням інформацію про досліджуване явище чи об’єкт; створити умови для використання дослідницького методу навчання.
2. Регулярне застосування мультимедійних засобів змінює методику викладання навчального матеріалу вчителем, часову відповідність між поясненням матеріалу й  самостійною роботою учнів.
3. Більшість знань учні здобувають самостійно, використовуючи при цьому різноманітні мультимедійні засоби.
4. Мультимедійні засоби впливають на відбір і композицію матеріалу в підручниках, дозволяють скоротити в деяких із них описовий матеріал.

Як впливають мультимедійні засоби навчання на пізнавальний процес? Що потрібно знати про особливості пізнавальних процесів учнів за умови використання мультимедійних засобів навчання?
СПРИЙНЯТТЯ
Для учнів початкових класів властива дрібна диференційованість. Тільки до 9 років процес сприйняття ускладнюється, й більшою мірою починає переважати аналіз. Тому пропоновані малюнки повинні бути досить простими для сприйняття. Дитина в цьому віці схоплює лише загальний вигляд зображення, але не бачить його елементів. Тому вчитель повинен акцентувати увагу на ті елементи, які заслуговують уваги з боку учнів. Діти помічають у предметі не головне, найважливіше, суттєве, а те, що яскраво виділяється – зафарбовування, форму, розмір. Тому кількість і яскравість образів, що використовує вчитель, повинні бути строго регламентовані й достатньо обґрунтовані.
Особливості сприйняття сюжетних малюнків такі:
- молодші школярі використовують малюнки як засіб, що полегшує запам’ятовування.
Під час запам’ятовування словесного матеріалу діти молодшого шкільного віку краще запам’ятовують слова, що позначають назви предметів, ніж ті слова, що позначають абстрактні поняття (діти поки не вміють керувати своїм сприйняттям, повноцінно, самостійно працювати з наочними посібниками).
Поради щодо використання наочності:
- малюнки, схеми, таблиці повинні бути компактними, без зайвої інформації;
- краще візуальна інформація подається на білому чи синьому тлі, а сама інформація чітко виділена (поради психологів);
- якщо до малюнка пропонують запис, то бажано його розміщувати під малюнком;
- учителеві необхідно подавати коментарі, акцентуючи увагу на найбільш важливих моментах навчального матеріалу;
- якщо використовують аудіо матеріали, то слід звернути увагу на темп, зрозумілість, гучність, оскільки інформація, що подається швидко чи нерозбірливо, викликає труднощі для слухового сприйняття.
ПАМ’ЯТЬ
У роботі з молодшими школярами вчитель повинен використовувати такі прийоми для розвитку запам’ятовування змісту матеріалу, що подається через використання мультимедійних засобів навчання:
- подавати дитині способи запам’ятовування й відтворення того, що потрібно вивчити;
- обговорювати зміст і обсяг матеріалу;
- розподіляти матеріал на частини(за змістом, складністю запам’ятовування);
- вчити контролювати процес запам’ятовування;
- зосереджувати увагу дитини на необхідності розуміння;
- вчити дитину розуміти те, що вона повинна запам’ятати;
- давати мотивацію.
Пам’ять дітей молодшого шкільного віку не готова до запам’ятовування значного обсягу інформації, не сформовані навички керування своєю пам’яттю, прийомами мнемотехніки.
Вимоги щодо використання мультимедійних засобів:
1. Оскільки в школярів зорова пам’ять переважає над слуховою, то слід більше використовувати візуальних засобів.
2. Варто звернути увагу на те, що якщо учень слідкує за рукою вчителя, коли той записує на дошці будь – яку інформацію, то ефективність запам’ятовування зазвичай більша, ніж у ситуації, коли весь необхідний матеріал відразу постає перед очима учня.
3. Використовуючи мультимедійні засоби навчання, слід продумати логічний порядок викладення матеріалу, оскільки це сприяє розвитку логічної пам’яті учнів.

МИСЛЕННЯ
Важливою особливістю мислення учня початкової школи, яка формується під час навчання, є виникнення системи понять, у якій чітко розділені й співвіднесені один з одним більш загальні і більш конкретні поняття. Мислення в поняттях потребує допомоги уявлення і на них будується. Чим більш точне й широке коло уявлень, тим повніше побудоване на них розуміння. Формуються елементи понятійного мислення і розумової операції – аналіз, синтез, порівняння, групування, класифікації, абстрагування, що необхідні для відповідного перероблення теоретичного змісту.
Рекомендації щодо використання мультимедійних засобів навчання:
- мультимедійні засоби повинні містити інформацію, що передбачає розвиток таких розумових операцій, як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення;
- доцільно використовувати мультимедійні засоби для перевірки здобутих знань учнів у процесі закріплення навчального матеріалу;
- інформація повинна надходити так, щоб учень засвоював навчальний матеріал від загального до конкретного.

УЯВА
У молодшому шкільному віці розвиток уяви дає нові можливості:
* дозволяє вийти за межі практичного особистого досвіду;
* допомагає подолати нормативність особистого досвіду;
* активізує розвиток якостей особистості;
* стимулює розвиток образно – знакових систем.
У цілому навчальна діяльність сприяє активному розвитку уяви як відтворювальної , так і творчої.

УВАГА
У дітей в цьому віці переважає довільна увага. Їм важко зосередитися на одноманітній і мало привабливій для них діяльності, що цікава для них, але вимагає розумового напруження. Реакція на все нове, яскраве надзвичайно сильна в цьому віці. Дитина не вміє керувати своєю увагою і часто опиняється в полоні зовнішніх вражень. Зосереджує увагу на окремих предметах, що впадають в око, та їхніх ознаках.
Обсяг уваги молодшого школяра 4 – 6 об’єктів. Це варто враховувати під час складання схеми чи малюнка, на яких повинно бути не більше ніж 4 – 6 об’єктів та елементів.
В той же час дитина не вміє швидко переключати увагу з одного об’єкта на інший. Увага досить тісно пов’язана з емоціями й почуттями дітей. Усе, що спричиняє в учнів сильні переживання, привертає їхню увагу. Тому дуже образна, емоційна мова художнього оформлення навчальних посібників дезорієнтує дитину в навчальних діях.
Особливості уваги та вимоги до використання мультимедійних засобів:
* одночасно пропонувати до уваги не більше 4 – 6 об’єктів малюнка;
* поступово й обережно створювати умови, що вимагають розподілу уваги учнів (учні краще розподіляють увагу, якщо вільно володіють одним видом діяльності, то в разі суміщення двох і більше занять, виявляють інтерес до діяльності, автоматизовано виконують одну з дій);
* допомагати учням організувати свою увагу (навідними питаннями, завданнями, зацікавленістю).

Під час використання мультимедійних засобів навчання необхідно дотримуватися дидактичних вимог:
1. Ретельний відбір матеріалу.
2. Вибір найбільш доцільних видів показу, їх кількості й послідовності.
3.  Сурове наукове обґрунтоване дозування засобів наочності.
4. Уміле поєднання слова й показу.

ВИСНОВОК
Навчальний результат мультимедійних засобів: збагачення дітей знаннями в їхній образно – понятійній цілісності й емоційному зафарбовуванні.
Розвивальне значення полягає в розширенні ерудиції, активізації всіх психічних процесів школяра, пробудження в нього живої цікавості до предмета пізнання.
Виховний ефект – у значному емоційному впливові пропонованих явищ, що поглиблює сприйняття суті навчального матеріалу.
Отже , мультимедійні засоби навчання можна використовувати в роботі з дітьми будь – якого віку. Вони передбачають підготовку учнів до сприйняття зображуваного, формуванню в школярів установки на цілеспрямоване сприйняття навчального матеріалу. Оскільки візуальні й аудіальні засоби часто містять значний обсяг.

Комментариев нет:

Отправить комментарий